Een onverwachte claim. Hoe te handelen?

Het zal je maar gebeuren. Zorg je er als ondernemer voor dat je netjes een overeenkomst met een buitenlandse distributeur opzegt en (betalings)afspraken met hem maakt over nog openstaande facturen, ontstaan er toch problemen over de afwikkeling.

Probleem?

Binnen een onderneming was niet iedereen op de hoogte van de (betalings)afspraken met de voormalige buitenlandse distributeur. Omdat de buitenlandse distributeur niet reageerde op betalingsherinneringen besloot de afdeling debiteuren alle niet betaalde rekeningen te laten incasseren door een incassobureau. Daarbij werd geen rekening gehouden met de al bestaande betalingsafspraken. Ook de voormalig buitenlandse debiteur meldde dit niet. Uiteindelijk besloot een buitenlandse rechter dat de buitenlandse distributeur juist geld kreeg in plaats van dat hij dit aan de ondernemer te moeten betalen.

Wat gedaan?

Na van de schrik bekomen te zijn, is er direct onderzoek gedaan naar de feiten. Dat begon met het doornemen van de uitspraak van de rechter. Maar minstens zo belangrijk is om de tafel te gaan zitten met de stakeholders binnen de onderneming. Ik heb diverse interviews met stakeholders gehouden, emailboxen doorgepluisd, contracten doorgenomen etc. Uit deze brij van informatie heb ik vervolgens een uitgebreid feitenoverzicht inclusief bewijsstukken opgesteld. Hiermee is een buitenlandse advocaat verder aan de slag gegaan.

Wat levert het op?

Waar de onderneming veroordeeld werd om een fikse vergoeding aan de distributeur te betalen werd dit op basis van het heldere feitenoverzicht maar ook door mijn vasthoudendheid omgedraaid en kreeg de onderneming geld van de voormalige distributeur.

Zit je ook in zo’n situatie? Door mijn achtergrond als bedrijfsjurist maar ook als advocaat weet ik wat er nodig is om een claim succesvol te laten slagen. Ook internationaal. Door mijn jarenlange ervaring in een internationale werkomgeving heb ik een groot internationaal netwerk opgebouwd waar ook jij van kan profiteren. Ik help je hier graag bij.
Juridisch op orde. Financieel naar voren.
Date

27 november 2015

Client

Wood&Wilson Co.

Designer

Thomas Robinson