Lekker onderuit op de bank shoppen op je tablet of smartphone is de gewoonste zaak van de wereld. Maar als ondernemer wil je niet altijd dat je product door elke re- of e-tailer verkocht wordt.
Een onderneming die haar producten wereldwijd verkoopt is hier erg trots op. Niet iedereen verkoopt en presenteert deze op de manier die zij graag wil.
Via zogenaamde selectieve distributie kun je als ondernemer bepalen welke re- en e-tailers jouw producten mogen verkopen. Dit kan alleen als de re- en e-tailers (de distributeurs) op basis van objectieve, kwalitatieve, proportionele en niet-discriminerende criteria zijn gekozen. Samen met zowel de Sales als de Marketing teams van deze onderneming heb ik deze criteria opgesteld en opgenomen in een overeenkomst, die wereldwijd gebruikt kan worden. Ook zijn er richtlijnen opgesteld hoe de producten te presenteren in winkels en op websites en voor gebruik van het merk.
Naast eenheid in uitstraling en de juiste uitleg voor consumenten voor een goede keuze, voorkomt de overeenkomst ook dat retailers, die zich niet aan de contractuele spelregels houden, nog langer deze producten kunnen blijven verkopen.
Heb jij een dergelijke wens? Ik help je graag bij het opzetten en implementeren van een selectief distributiesysteem.
Juridisch op orde. Financieel naar voren.