Centrale inkoop? Wat levert dat nou op?

“Waarom zouden we alles centraal moeten inkopen? Duurt allemaal veel langer en dan zitten jullie van Legal er ook nog tussen. Ik ga er niet aan meewerken.” Veranderingen doorvoeren levert wel vaker weerstand en frustratie op. Waarom zou je iets veranderen als het al jaren zo loopt?

Probleem?

Aandeelhouders en het management zagen dat de kosten flink stegen terwijl de opbrengsten achterbleven. Ook aan mij werd de vraag gesteld hoe we besparingen konden doorvoeren zonder meteen hard de broekriem aan te trekken.

Wat gedaan?

Ik heb gekeken met welke leveranciers zaken werd gedaan, naar de hoogte van de facturen en of er een contract was afgesloten. Al gauw bleken diverse afdelingen bij dezelfde leveranciers te bestellen. Maar met verschillende bedragen, betalingstermijnen en zelfs voorwaarden. Of nog vervelender: zonder overeenkomst. Oplossing: een centrale inkoopafdeling.

Wat levert het op?

Duidelijkheid en kostenbesparing. Niet alleen is er een eenvoudig schema gecreëerd waarin met één oogopslag te zien is wanneer en waar je een contract voor nodig hebt, maar ook heb ik de algemene voorwaarden herzien en standaardcontracten opgesteld. Alle informatie staat nu makkelijk vindbaar op intranet en de budgethouders en inkopers zijn getraind. Door bij het management aan te dringen op het tijdig doorgeven van aankomende activiteiten kunnen de afdelingen Procurement en Legal veel pro-actiever de budgethouders van dienst zijn.

Ook voor jou kan Van der Ree Legal hierin het verschil maken. Door jarenlange ervaring weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om afspraken goed vast te leggen. Ik help je graag bij het opzetten van een Procurement afdeling, het maken van workflows, het implementeren van een contract management systeem of het vastleggen van afspraken met leveranciers in een helder contract. Juridisch op orde. Financieel naar voren.
Date

27 november 2015

Client

The Shop Cafe & Restaurant

Project Type

Furniture