Archive

Re- en e-tailers zelf uitkiezen. Kan en mag dat?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] Lekker onderuit op de bank shoppen op je tablet of smartphone is de gewoonste zaak van de wereld. Maar als ondernemer wil je niet altijd dat je product door elke re- of e-tailer verkocht wordt. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] Een onderneming die haar producten wereldwijd verkoopt is hier erg trots op. Niet iedereen verkoopt en presenteert deze op de manier die zij graag wil. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Via zogenaamde selectieve distributie kun je als ondernemer bepalen welke re- en e-tailers jouw producten mogen verkopen. Dit kan alleen als de re- en e-tailers (de distributeurs) op basis van objectieve, kwalitatieve, proportionele en niet-discriminerende criteria zijn gekozen. Samen met zowel de Sales als de Marketing teams van deze onderneming heb ik deze criteria opgesteld en opgenomen in een overeenkomst, die wereldwijd gebruikt kan worden. Ook zijn er richtlijnen opgesteld hoe de producten te presenteren in winkels en op websites en voor gebruik van het merk. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat levert...

Continue Reading

Centrale inkoop? Wat levert dat nou op?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] “Waarom zouden we alles centraal moeten inkopen? Duurt allemaal veel langer en dan zitten jullie van Legal er ook nog tussen. Ik ga er niet aan meewerken.” Veranderingen doorvoeren levert wel vaker weerstand en frustratie op. Waarom zou je iets veranderen als het al jaren zo loopt? [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] Aandeelhouders en het management zagen dat de kosten flink stegen terwijl de opbrengsten achterbleven. Ook aan mij werd de vraag gesteld hoe we besparingen konden doorvoeren zonder meteen hard de broekriem aan te trekken. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Ik heb gekeken met welke leveranciers zaken werd gedaan, naar de hoogte van de facturen en of er een contract was afgesloten. Al gauw bleken diverse afdelingen bij dezelfde leveranciers te bestellen. Maar met verschillende bedragen, betalingstermijnen en zelfs voorwaarden. Of nog vervelender: zonder overeenkomst. Oplossing: een centrale inkoopafdeling. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat levert het op? [/vc_column_text][vc_column_text] Duidelijkheid en kostenbesparing. Niet alleen is er een eenvoudig schema gecreëerd waarin met één...

Continue Reading

Een onverwachte claim. Hoe te handelen?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] Het zal je maar gebeuren. Zorg je er als ondernemer voor dat je netjes een overeenkomst met een buitenlandse distributeur opzegt en (betalings)afspraken met hem maakt over nog openstaande facturen, ontstaan er toch problemen over de afwikkeling. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] Binnen een onderneming was niet iedereen op de hoogte van de (betalings)afspraken met de voormalige buitenlandse distributeur. Omdat de buitenlandse distributeur niet reageerde op betalingsherinneringen besloot de afdeling debiteuren alle niet betaalde rekeningen te laten incasseren door een incassobureau. Daarbij werd geen rekening gehouden met de al bestaande betalingsafspraken. Ook de voormalig buitenlandse debiteur meldde dit niet. Uiteindelijk besloot een buitenlandse rechter dat de buitenlandse distributeur juist geld kreeg in plaats van dat hij dit aan de ondernemer te moeten betalen. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Na van de schrik bekomen te zijn, is er direct onderzoek gedaan naar de feiten. Dat begon met het doornemen van de uitspraak van de rechter. Maar minstens zo belangrijk is...

Continue Reading

Tussentijdse contractontbinding, wat zijn de mogelijkheden?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] “We willen heel graag van een contract af maar volgens de leverancier kan dat niet. Zou jij daar eens naar kunnen kijken?” Een vraag die ik laatst van een klant ontving. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] De overeenkomst van bepaalde tijd loopt nog een tijd door. Kun je hier toch tussentijds vanaf? [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Vanzelfsprekend eerst de stukken doorgenomen en met de cliënt nog een en ander besproken. Hierna een korte, heldere analyse opgesteld. Omdat uit de stukken bleek dat de leverancier zijn algemene voorwaarden niet met de klant was overeengekomen kon deze daar geen beroep op doen. In die voorwaarden was opgenomen dat overeenkomsten van bepaalde tijd niet tussentijds konden worden opgezegd. Omdat dit niet was overeengekomen, kon de cliënt toch tussentijds van de overeenkomst af. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat levert het op? [/vc_column_text][vc_column_text] In dit geval had de cliënt natuurlijk het geluk dat hij deze voorwaarden niet was overeengekomen. Met één telefoontje en een kort helder mailtje...

Continue Reading