Archive

Centrale inkoop? Wat levert dat nou op?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] “Waarom zouden we alles centraal moeten inkopen? Duurt allemaal veel langer en dan zitten jullie van Legal er ook nog tussen. Ik ga er niet aan meewerken.” Veranderingen doorvoeren levert wel vaker weerstand en frustratie op. Waarom zou je iets veranderen als het al jaren zo loopt? [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] Aandeelhouders en het management zagen dat de kosten flink stegen terwijl de opbrengsten achterbleven. Ook aan mij werd de vraag gesteld hoe we besparingen konden doorvoeren zonder meteen hard de broekriem aan te trekken. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Ik heb gekeken met welke leveranciers zaken werd gedaan, naar de hoogte van de facturen en of er een contract was afgesloten. Al gauw bleken diverse afdelingen bij dezelfde leveranciers te bestellen. Maar met verschillende bedragen, betalingstermijnen en zelfs voorwaarden. Of nog vervelender: zonder overeenkomst. Oplossing: een centrale inkoopafdeling. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat levert het op? [/vc_column_text][vc_column_text] Duidelijkheid en kostenbesparing. Niet alleen is er een eenvoudig schema gecreëerd waarin met één...

Continue Reading