Archive

Een onverwachte claim. Hoe te handelen?

[vc_row][vc_column][vc_column_text] Het zal je maar gebeuren. Zorg je er als ondernemer voor dat je netjes een overeenkomst met een buitenlandse distributeur opzegt en (betalings)afspraken met hem maakt over nog openstaande facturen, ontstaan er toch problemen over de afwikkeling. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Probleem? [/vc_column_text][vc_column_text] Binnen een onderneming was niet iedereen op de hoogte van de (betalings)afspraken met de voormalige buitenlandse distributeur. Omdat de buitenlandse distributeur niet reageerde op betalingsherinneringen besloot de afdeling debiteuren alle niet betaalde rekeningen te laten incasseren door een incassobureau. Daarbij werd geen rekening gehouden met de al bestaande betalingsafspraken. Ook de voormalig buitenlandse debiteur meldde dit niet. Uiteindelijk besloot een buitenlandse rechter dat de buitenlandse distributeur juist geld kreeg in plaats van dat hij dit aan de ondernemer te moeten betalen. [/vc_column_text][vc_empty_space height="25px"][vc_column_text] Wat gedaan? [/vc_column_text][vc_column_text] Na van de schrik bekomen te zijn, is er direct onderzoek gedaan naar de feiten. Dat begon met het doornemen van de uitspraak van de rechter. Maar minstens zo belangrijk is...

Continue Reading